سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پارکهای جالب ایران و جهان

نظر

موقعیت پارک شهر تهران روی نقشه

از جمله‌ی این مکان‌های دیدنی، می‌توان به «پارک شهر» تهران اشاره کرد پارک شهر اولین بوستان عمومی شهر تهران واقع در منطقه 12 است. که قدمت آن به سال 1339 هجری شمسی بازمی‌گردد و امروزه یکی از پربازدیدترین پارک‌های پایتخت محسوب می‌شود. در واقع پارک شهر تهران، یکی از کهن‌ترین بوستان‌های این کلان‌شهر شلوغ و پرهیاهو است که با گذشت زمان و در طول سال‌ها، بخش‌های مختلفی به آن افزوده شده است.

پارک شهر

همان گونه که پیش‌تر بیان شد، پارک شهر تهران که در منطقه‌ی 12 این کلان‌شهر قرار دارد، زمینی به مساحت حدود 25 هکتار با 8 درب ورودی است که پس از گذشت زمان، بخش‌های مختلفی به آن افزوده و امکانات مناسب و ارزشمند گردشگری برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

پارک شهر

البته بد نیست بدانید که بیش از 17 هکتار آن را فضای سبز، دربرگرفته است. در واقع بیش از 4 هکتار آن چمن‌کاری و حدود 13 هکتار آن درخت‌کاری شده است. بقیه‌ی مساحت پارک شهر نیز به دریاچه‌ی مصنوعی، آب‌نماها، پیاده‌روها، خیابان‌های داخل پارک و عمارات درون پارک، اختصاص یافته است.

پارک شهر

موزه‌ی صلح تهران، باغ پرندگان، سایت پرنده‌نگری، دریاچه‌ی مصنوعی، نماد قربانیان سلاح‌های شیمیایی در میدان مرکزی پارک، آکواریوم، میز پینگ‌پنگ و قایق‌سواری از جمله جاذبه‌های گردشگری است که در این بوستان قدیمی و پربازدید، وجود دارد.

پارک شهر

«موزه‌ی صلح تهران» در یکی از عمارات کوچک در داخل پارک شهر قرار دارد و در آن ابزارآلاتی که در جنگ تحمیلی ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفته بود، به معرض نمایش قرار داده شده است. ماسک‌های ضد شیمیایی از جمله این ابزارآلات است.

پارک شهر

البته بد نیست بدانید که در کنار این سلاح‌ها، به موضوعاتی همچون جنگ‌های جهانی اول و دوم، سلاح‌های منع شده در جنگ‌ها، بمباران اتمیهیروشیما و ناکازاکی در ژاپن و عوارض ناشی از استفاده از این سلاح‌ها نیز در این موزه پرداخته شده است.

پارک شهر

«باغ پرندگان» نیز درست در مرکز پارک شهر، در مساحتی حدود 4400 متر مربع و در دو محوطه‌ی باز ساخته شده است.

پارک شهر

در این پارک زیبا می‌توان گونه‌های متعددی از پرندگان از جمله انواع طوطی‌ها، کبک، بلدرچین، عروس هلندی، انواع طاووس، مرغ‌های زینتی، بوقلمون، قرقاول و ... که در هشت قفس بسیار بزرگ نگهداری می‌شود، مشاهده کرد.

پارک شهر

همچنین در این پارک می‌توان نشانه‌هایی از خاطرات جنگ تحمیلی را نیز مشاهده کرد. پناهگاهی با دو ورودی اصلی که در ضلع جنوب شرقی پارک شهر ساخته شده است، یکی از این خاطرات جنگ تحمیلی است که پس از اتمام جنگ به «آکواریوم» و نمایشگاه ماهی‌های آب شیرین، تغییر یافته است.

پارک شهر

«کتابخانه‌ی مرکزی پارک شهر»، یکی دیگر از ساختمان‌هایی است که درون پارک قرار دارد و می‌توان از آن به عنوان کهن‌ترین، بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه‌ی عمومی استان تهران یاد کرد. کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس در بخش مرجع این کتابخانه و در قسمت زیرزمین آن نگهداری می‌شود.

پارک شهر

همچنین در این کتابخانه و در بخش نشریات آن که فعالیت خود را از سال 1360 هجری شمسی آغاز کرده است، بیش از 100 هزار جلد کتاب، نزدیک به 700 عنوان مجله و 16 عنوان روزنامه برای استفاده از اعضا کتابخانه و مراجعه‌کنندگان، نگهداری می‌شود.

پارک شهر

«دریاچه پارک شهر»، از دیگر مکان های گردشگری در این پارک قدیمی است که نزدیک به 20 سال از زمان ساخت آن می گذرد. متاسفانه در گذشته خاطره تلخی که در ذهن مردم ایجاد شده است، باعث شده تا کم تر بازدیدکننده‌ای در نزدیکی آن حضور یابد و از امکانات آن استفاده کند.

پارک شهر

عمق دریاچه نیز با توجه به اظهارات مسئولان از 5 متر و نیم به کمتر از یک متر کاهش یافته است. علاقه‌مندان به قایق‌سواری نیز می توانند از جلیقه نجات هنگام این ورزش مفرح استفاده کنند. 

پارک شهر

مهم ترین عمارات پیرامون پارک شهر

ساختمان دیوان عدالت اداری، تالار سنگلج، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران، ورزشگاه شهدای هفتم تیر، سازمانی بهزیستی کل کشور، شهرداری تهران، ساختمان شورای شهر، پزشکی قانونی، مرکز تحقیقات علوم آزمایشگاهی و وزارت دادگستری از مهم‌ترین عماراتی است که در پیرامون پارک شهر تهران، قرار دارد.

پارک شهر

پارک شهر تهران، از چهار جهت اصلی به چهار خیابان‌ تهران متصل می‌شود. از شمال به خیابان شهید فیاض‌بخش، از جنوب به خیابان بهشت، از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحد اسلامی منتهی می‌شود.

پارک شهر

مسیرهای دسترسی به پارک شهر 

گردشگران و بازدیدکنندگان برای رفتن به این مکان گردشگری، مسیرهای متعددی را در پیش رو دارند. یکی از بهترین و درواقع آسان‌ترین مسیرهای رسیدن به پارک شهر، استفاده از مترو است.

پارک شهر

مسافران پس از سوار شدن در مترو، در تقاطع 1 و 2 مترو که به ایستگاه مترو امام خمینی (ره)، نامگذاری شده است، از مترو خارج شده و با پیمودن مسافتی حدود 10 دقیقه به صورت پیاده‌روی در خیابان امام خمینی (ره) به غرب و پس از آن به خیابان خیام جنوب، ورودی «قورخانه» پارک را مشاهده کنند.

پارک شهر

البته مسیر دیگری نیز در مترو برای انتخاب وجود دارد که استفاده از خط 2 مترو است. در این صورت گردشگران باید در ایستگاه مترو حسن‌آباد، از مترو پیاده شوند و در خیابان وحدت اسلامی با 5 دقیقه پیاده‌روی به سمت جنوب، به پارک شهر وارد شوند.

پارک شهر

اتوبوس نیز یکی دیگر از گزینه‌های انتخابی مسافران برای رسیدن به پارک شهر تهران است. در این هنگام استفاده از اتوبوس‌های «این لیست» که به پایانه‌ی فیاض‌بخش و میدان امام خمینی (ره)، در تردد است، می‌تواند مسافران و گردشگران را به پارک شهر برساند.

پارک شهر

بی‌آرتی‌ها نیز از دیگر وسایل نقلیه‌ی عمومی مناسب برای رسیدن علاقه‌مندان به پارک شهر و بازدید از این مکان گردشگری و تفریحی است. مسافران می‌توانند از بی‌آرتی‌های خیابان ولیعصر (مانند اتوبوس‌های مسیر راه‌آهن به تجریش)، استفاده کنند و پس از پیاده‌شدن در ایستگاه دکتر حسابی، به مدت 20 دقیقه پیاده‌روی به سمت شرق در خیابان امام خمینی (ره)، به پارک شهر برسند.

پارک شهر

پارک شهر

پارک شهر

پارک شهر

پارک شهر

پارک شهر